Saturday, August 10, 2013

Me and multilanguage.

Nak tulis lah pasal orang-orang yang boleh kuasai banyak bahasa.Yang power lebih dari satu bahasa.English,Arab and lain-lain.

Untuk korang yang bilingual ni,korang dalam group yang paling untung.Ramai kawan-kawan aku dah kuasai English,Mandarin,Arab and tak lupa Korea (haha)

Jangan sempitkan.Bahasa yang korang ada boleh buat korang bebas dari group mainstream.



Tengok pendakwah Youtube Nouman Ali Khan,Dr Zakir Naik,Aiman Azlan,Aishah Shakirah yang menjangkau ekspektasi pendakwah-pendakwah mainstream lain dengan satu kelebihan besar,bahasa.Dakwah jadi more effective.
'If you talk to a man in a language he understands, that goes to his head. If you talk to him in his own language, that goes to his heart.’-Nelson Mandela

Aku jugak prefer untuk parents yang dah ada anak kecil supaya ajar anak-anak dia bahasa lain selain Melayu.

"If you are bilingual,teach your child both languages.It will help your child in the long run"

Semoga lepasni ada pendakwah Melayu yang berdakwah dalam bahasa Korea and French.Kita guna bahasa untuk cari redha Allah.Itulah antara keindahan Islam.


Kerangka prospek mad'u kita akan jadi lebih luas.





Kalau kita master French,peluang untuk berdakwah luas.Macamana? Rasa-rasa nak tak jadi wakil diplomatik kerajaan Malaysia ke Perancis? Peluang dakwah dah tentu lebih banyak untuk kita.Dakwah untuk non-Muslims tak semestinya suruh dia masuk Islam terus,kita boleh tunjukkan akhlak-akhlak Islamiah yang dianjurkan oleh Islam.Selain daripada nasihat-nasihat dakwah yang kita sampaikan sendiri menggunakan bahasa Perancis.How cool kan? 

Study bahasa tak susah bila dah ada basic at least satu bahasa asing.Secara majoritinya kita dah ada English and Arabic.Jadi untuk tambah dua or tiga bahasa lagi,why not kan? 

Btw,saya nak register kelas French tahun depan.Priez pour moi! [Pray for me] 

No comments: