Wednesday, March 19, 2014

Menjiwai France

Salam 'Alaykoom (Egyptian's style)

Aku cinta bahasa dan aku semacam ada satu rasa yang never fail to give me rasa semangat untuk belajar bahasa asing,bahasa bangsa lain,bahasa dunia.

Tbh,dulu time upper form,English aku berterabur,Arab aku tak pandai and aku tak yakin untuk dapat straight A's.But miracles happen everyday.Dengan izin Allah I got myself straight A's.Termasuklah anugerah best student sekolah (tak lah best mana pun act).

Sekarang Allah izinkan aku sekali lagi,bina masa depan,create positive life.Aku sekarang sedang dalam level ke-2 dalam journey menjiwai Monsieur dan Madame de Français.Aku suka France,Français dan Paris.Ibarat menjiwai setiap saat-saat indah berjalan ditepi Sungai Nil dimalam winter,sebegitulah.Indah!



Monsieur Helmi (My lecturer) semalam mintak aku baca satu cerita.

"Les Chambres" and "La salle de bains".Cerita tentang La petite Hélène yang sangat talkative menerima tetamu M.Vincent et Mme.Vincent. Hélène sangat banyak cakap sebab berjumpa dengan tetamunya dari kota Paris.

Aku baca dan translate setiap petikan demi petikan.Menjiwai suasana mereka bersama tetamu,apabila Mme. Vincent menghidangkan "Vin de France" sejenis minuman anggur yang terkenal di France dan ketika Mme memarahi  Hélène  yang banyak cakap " Hélène,tu es trop bavarde!".Unik dan aku suka.

M.Helmi puji bacaan dan translation aku "Très Bien! good pronunciation".



And I was like huwaaaa.Tak sia-sia bukak Youtube belajar cara sebut French yang betul even selalu give up.Hehe.

Lepas selesai first degree aku kat Mesir nanti,aku ada plan nak sambung study kat France.Tak lama,maybe for a year.Just to make sure I can speak French fluently and make some friends kat sana.InsyaAllah,doakan saya ye.

French ini unik.Sebutannya indah,huruf 'R'-nya sangat pelat,huruf 'E'-nya terdapat l'accent tersendiri dan ianya menjadi lebih dekat sebab aku study kat kota Cairo,yang menerima pengaruh bahasa Perancis dalam accent ammiah diorang and mostly diorang ni fluent gila cakap French.Bravo!



Kelas yang aku attend ni kelas berbayar.Bukan kelas kat gamaah(universiti) and aku bayar bukan sebab nak belajar semata-mata.Tapi aku bayar untuk masa depan aku,menjadi seorang student first class,seorang anak lelaki yang membanggakan mak dan abah,seorang adik dan abang yang menjadi inspiration kepada dua orang kakak dan dua orang adik.

Dan menjadi wakil negara ke France suatu hari nanti.Poyo haha tapi itulah yang jadikan aku semangat and booster untuk aku belajar bahasa asing 3 days seminggu.Even busy dengan kuliah yang jauh.

Stand out of the rest.Ça suffit pour aujourd-hui et prier pour mon avenir! Merci.

[That's enough for today and do pray for my future,thanks]



1 comment:

Misr1408 said...

caya la min....ana sokong dr blakang