Wednesday, June 18, 2014

Angan-angan Perancis

Bismillah.

French,voyons!

Aku happy dan bangga dengan diri sendiri.Satu perkara yang aku rasa impossible untuk aku capai,tapi Allah permudahkan aku.Seolah-olah mimpi indah dan aku tersenyum.Kali ni aku dah tamatkan all the 6 levels of my French class!

Bien,c'est parti tout le monde! Masih ingat lagi the very first day of my French class.Belajar huruf-huruf bahasa Perancis,mula dari A ke Z,belajar how to pronounce l'accent huruf é dan beberapa l'accent huruf â dan ô .Ingat juga lagi betapa susahnya menghafal 10 perkataan awal bahasa Perancis dalam masa setengah jam.

La gomme,la chaise,la fleur dan la cravate from feminin (f.) groupe and L'homme,le garçon,le livre dan le banc from masculin (m.) groupe.Ibarat hidup bersama masyarakat Français di kota Cairo setiap kali terbaca perkataan indah tu semua.Kerana menantu yang hebat adalah yang boleh bertutur bahasa French *eceh poyo aku ni hahaha* Je m'en fous hehe.

French di Cairo

And now,welcome to Cairo guys! Selain perangai aku yang suka menghafal Arabic words kat signboard-signboard di الكشك (small shop kat tepi jalan) cafe and pharmacy,aku juga suka tengok signboard of cafe and cake stall yang guna nama Perancis.It helps me alot for improving my french vocabs.Voyons!

La Poire.Kedai kek yang famous di Cairo.
Setiap kali drive kereta atau ride my Benelli menelusuri traffic Cairo,selagi boleh pandang all those French signboards aku akan tengok.Sebabnya lah kan,I tak study kat France jadi kena lah berusaha lebih sikit nak catch up the new vocabs.

La Gourmandise.Madinah 6th October.
Macam yang dah pernah aku tulis pada entri sebelum ni,majoriti Egyptian fasih berbahasa Perancis dan banyak cafe-cafe dan kedai makan diinspirasikan namanya menggunakan nama-nama masyarakat France.Jadi tak pelik kalau tengok nama-nama cafe dengan perkataan La dan Le ataupun maybe Les.

Cerita di French Institute Cairo

Enfin,cerita bersama Madame Zayat El-Noura,seorang journalist di Egyptian Radio & TV Union (ERTU) di French Institute Cairo.Seorang madame yang peramah,hardworking and fasih gilaaaa cakap French.Terinspirasi betul I dengan beliau.

Di depan main gate French Institute.


Tapi aku akan ceritakan pasal Madame Noura di post akan datang insyaAllah.Tranquille guys!

Setakat ini saja untuk post kali ni.InsyaAllah aku akan sambung lagi dengan post "Un Jour a Institut Français".Sehari di French Institute Cairo.Tunggu ya! Jazakkallah guys! Ohh la la.

No comments: